Kişinin yaşadığı topluluk ortamında değeri olan , kabiliyet, şekil ve gayrı davranış biçimlerini geliştirdiği süreçlerin tümüdür.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara için insanoğluın davranışlarında belli gelişmeler esenlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Terbiye; kişinin davranışlarındaki evetşantısı yoluyla kasıtlı olarak ve isteyerek değaksiyonme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabilinden eğitimin bir çok tanımı mimarilabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Ferdin davranışında, kendi evetşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin ammaçlarına reva ) değaksiyonme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık için;
· Terbiye bir süreçtir.
· Terbiye sürecinde, kişinin davranışlarının mergup yönde değaksiyontirilmesi ammaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değaksiyonme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde kişinin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç temel öğesi vardır.
1. Lakinç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye ammaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam paha ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı kül kültürler yürekin ayrımsızdır. Lakinçların içeriği ve öğrenme yürekin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre için değaksiyonebilir, ama sürecin doğkakımı değaksiyonmez.
Terbiye kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince birfena filozof ve terbiyeci, eğitimin ne başüstüneğuna üzerine farklı farklı tanımlamalarda bulunmuşdolaşma. Günümüzde ise eğitimin kabul edilen ölçün tanımı şudur: Terbiye, kişinin davranışlarında kendi evetşantıları yoluyla kasıtlı olarak istendik davranış değaksiyonikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın ortamında eğitime üzerine bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları yoluyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değaksiyonikliği” ve “müddetç” kabilinden kelimeler eğitimin temel taşlarıdır.
Terbiye, anatomi yürekin dirim boyu devam eden bir süreçtir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere reva olabileceği kabilinden istenmedik yönde de gelişebilir. Terbiye sürecinin aksiyonletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği kabilinden gelişigüzel de olabilir. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal eğitim bilimi, gelişigüzel yapılan eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, eğitim bilimi merkezleri kabilinden mekânlarda verilen eğitim bilimi formal; kişinin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı olmayan eğitim bilimi ise informal eğitidir. Doğrusu eğitim bilimi yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine için sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi bulunmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda evet da kurumlarda belli bir tasar ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal eğitim bilimi ise kendiliğinden gelişen hesapsız ve programsız yapılan eğitimdir ki birey bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir model olarak ele düzenındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç temel ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Pınar; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, donanım, maliyet, personel kabilinden fiziki unsurlardır. Süreç; okul ortamında gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, yetki, imtihan mealları kabilinden mergup davranış değaksiyoniklikleridir.